Hvad er naturvejleding for skoler - eksempler
Størtedelen af Kolding Naturskoles naturvejledning planlægges ofte i et samarbejde med elevernes daglige undervisere. Dette gøres for at tage hensyn til klassernes forkundskaber samt de forventninger som man måtte have, når man henvender sig til Kolding Naturskole. En anden stor del af naturvejledningen i Kolding Naturskole er nogle tilbagevendende aktiviteter i løbet af året. Mange af disse aktiviteter er årstidsbestemte og er i samarbejde med vore brugere udviklet hen over årene. Disse aktiviteter udvikler sig i takt med den udvikling der er i det omgivende samfund ligesom vi stadig ønsker at tage aktuelle emner op og samtidigt være med til at belyse fakta.
Kolding Naturskole støtter også nationale tiltag og hjælper derved med at sætte fokus på specielle emner.
For at give en fornemmelse af hvad naturvejledningen kan være for eleverne/skolerne i Kolding Kommune er der nedenfor er oplistet de lidt større vejledningsopgaver.
Aktivitet | Tidspunkt | Primære målgrupper | Andet |
Krible/krable | apr/maj/jun | 0.-6. klasse |
|
Mad på bål | maj/juni+ aug/sep | ||
Naturens materialer | maj/jun+sep/nov | 4.-6. klasse | I samarbejde med Trapholt |
Livet på det lave vand | aug/sep | 0.-3. klasse | |
Hvor blev solen af? | nov/dec | 0.-3. klasse | Tro, eventyr og videnskab |
Juletræet uden pynt | jan/feb | 3.-6. klasse | I samarbejde med Trapholt |
Fugleture | apr/maj/sep | 4.-7. klasse | |
Vandhulsundersøgelse | maj/juni | 7.-9. klasse | |
Dykning | maj/juni+aug/sep | 7.-9. klasse | Ved fjord og bælt |
Vandløbsrestaurering | sep/okt | 7.-9. klasse | I samarbejde med lodsejere og myndigheder |
Nisseture | nov/dec | 0.-3. klasse | Tro og overtro |
Julestue | nov/dec | 4.-6. klasse | Kreativiteten i højsædet. |
Ovenstående forløb udbydes til skolerne via skolernes Pædagogiske Lærings Center(PLC). Men da der ofte er rift om pladserne, så bør man være hurtig ude.