PC Logo

Vision og historie

Vision

Vi er imødekommende og professionelle

Vi samarbejder om opgaveløsning og kompetenceudvikling

Vi er forandringsparate

Vi er hensynsfulde og loyale

Vi gør det, vi siger

Vores vision skal sikre, at vi kan løse vores kerneopgave: At facilitere fremtidens læring.

Historie

Pædagogisk Center starter i 1991 under navnet Pædagogisk Central. Funktionen er klar: Pædagogisk Central skal understøtte skolerne i deres bogindkøb. Umiddelbart herefter bliver en af hovedopgaverne også at registrere alle skolernes materialeindkøb. I 1991 består Pædagogisk Central af to ansatte samt en leder.

I 1999 flytter det daværende Pædagogisk Central i Ålegården tæt på Børne- og Uddannelsesforvaltningen. Her er der plads til at afholde interne kurser for blandt andet bibliotekarer og it-vejlederne, og en del lærere kigger forbi for at orientere sig i materialerne og lade sig inspirere.

I 2011 kommer navneændringen til Pædagogisk Center, og med navneændringen ønskes der tydelig vægt på et centers funktion med mange forskellige aktiviteter. Her afholdes kurser og uddannelsesforløb, og her faciliteres forskellige netværksmøder.

I september 2014 flytter Pædagogisk Center til Dyrehavevej og fordobler antallet af kvadratmeter. Det giver muligheder for at facilitere kurser for grupper op til 400 personer i samme lokale, indrette stort lokale for Lego Education samt facilitere mange flere kurser i kommunen. Vi udnytter også vores flytning til at invitere børn ind til praksisfunderet kompetenceudvikling.

I oktober 2015 indviede vi vores PIL (pædagogisk innovationslaboratorium), og vi kan i dag tilbyde elever og lærere innovationsforløb, designundervisning, undervisning i robotteknologi, programmering og produktion. Vi arbejder ud fra principperne i 21. skills samt praksisfunderet kompetenceudvikling: Med afsæt i lærernes viden om elever og de faglige mål vil vi sammen være nysgerrige på læring i, afprøvning af, refleksion over, samt udvikling af en anderledes og varieret skoledag.

2016 var året hvor Naturskolen blev en del af Pædagogisk Center.

Medarbejderstaben er vokset markant siden 1991, og Pædagogisk Center beskæftiger i dag ca. 30 personer i forskellige funktioner lige fra materialehåndtering og udviklingsarbejde til it-support.

2016/17 skoleåret bød på en voldsom opjustering digitalt på både landsplan men også kommunalt i Kolding kommune. Brugerportalsinitiativet (BPI) blev lanceret af KL og regeringen, hvor kommunens to BPI-kontakter er fast forankret på Pædagogisk Center. På denne vis er vi med helt fremme og har kendskab til og medindflydelse på, hvad der både rører sig, men også hvad der kommer lige om lidt.
Skolerne blev introduceret for læringsplatformen MeeBook, der fremadrettet skal indeholde digitale læringsforløb, elevernes progression samt elevstatus/elevplaner mv.

naturfagsstrategi_a4.pdf

Shape Created with Sketch.