Rolleleg

Rolleleger kan foregå i grupper eller helt selv og på tværs af alder og køn.

I rollelegen er der som sådan ikke stramme regler og barnet kan tage rollen som en anden person eller et dyr. Når barnet tager bestemte roller i legen, er det rollen, der bestemmer barnets muligheder og begrænsninger i netop denne leg. Som en professionel skuespiller kan barnet, når det er i rollen prøve, hvordan det er at være en anden, end den man er i den virkelige verden. Dvs., at man i legen kan prøve andre muligheder og derigennem udvide sine handlemuligheder, fordi man måske tør prøve noget, man ikke turde eller kunne i virkeligheden.

Rollelegen betragtes som den mest almindelige legeform i børnehavealderen. Piger begynder at kunne lege på den måde omkring toethalvtårs-alderen, drenge noget senere. Børn lærer mange forskellige færdigheder igennem rollelegen, bl.a. fantasi, social forståelse og identitet, ligesom de også bearbejder forskellige oplevelser og konflikter.

I rollelegen leges der fx Tarzan, Superman, politimand og far, mor og børn. Der leges mor, storesøster, baby og hund, der som oftest er de vigtigste roller i en pigeleg. Når man er fx Batman eller Superman, kan man få følelsen af, at man kan klare det hele. Når man er moren i legen, kan man få følelsen af, at man er den, der styrer, strukturerer og planlægger. I og med at man prøver rollen, kan man tage de dele af rollen, som man kan mærke passer til én, og gøre til en del af sig selv. De andre dele kan man forkaste, fordi legen på den måde er uforpligtende.

I legen eksperimenterer børnene også med rollerne i overført betydning: At være svag, at være lille, at magte, at være afmægtig, at være sød, at være dum, at være de onde, at være de grusomme. Når man er ”den onde”, så må man tage andre til fange, rasere og nyde det, fordi der ikke sker noget ved det. Alle ved, at sådan er rollen; det er det, der er meningen. I legen kan man gøre nogle af de ting, man aldrig kunne drømme om at gøre i virkeligheden. På den måde kan man komme af med sin vrede eller få bearbejdet sin vrede; komme af med sin angst eller føle, at man mestrer en situation, som man ellers syntes, man var afmægtig i.

kilde: Pædagogik i dagtilbud