Medieværkstedet

På Pædagogisk Center er der Medieværkstedet, hvor både børn og voksne kan træne brugen af digitale værktøjer som understøttelse af læring i skolen, eller blot som hobby og interesse.
Medieværkstedet er altid åbent for booking af klassebesøg i forbindelse med fagdage, projekter og/eller almindelig undervisningsaktivitet. Men fra skoleåret 2023/24 er Medieværkstedet "Open Lab" hver torsdag.

Hvad kan man prøve eller lave i Open Lab i Medieværkstedet?
Medieværkstedet er indrettet til at arbejde med de digitale værktøjer, som skolerne i Kolding Kommune har til rådighed. Primært programpakken i Skoletube samt de abonnementer kommunen har: Microsoft365 (herunder Minecraft Education), forlag, Meebook mv.
Hvis man vil forberede sig, eller øve sig i brugen af digitale medier inden man kaster sig ud i det for alvor med sin klasse, er Medieværkstedet den perfekte trygge ramme.

Podcast:
Medieværkstedet har eget podcast-studie, hvor man kan blive inspireret ud i brugen af podcast i skolen. Man kan træne teknikker, lære om struktur, stilladsering og teknikken bag en god podcast.

Minecraft Education:
Lær om den fascinerende firkantede verden i Minecraft Education. Der gives utallige muligheder for at skabe og afvikle læringsforløb i denne platform. Bliv tryk og fortrolig med platformen, og arbejd med opbygning og afprøvning af verdner.

Greenscreen:
Lær at mestre greenscreen for at engagere elever og kolleger i brugen af video som historiefortælling og formidling. Bliv dygtig til at arbejde med storyboards, klippeteknikker og effekter.

Greenscreen

Den digital øvebane:
Ud over de tre ovenstående eksempler, kan man i Open Lab i Medieværkstedet fordybe sig i brugen af digitale medier sammen med evt. kolleger fra skolen eller andre medarbejdere for skoler i kommunen.

Når Medieværkstedet er åbent som del af Open Lab, vil der være en konsulent fra Pædagogisk Center til stede.